Kraften er definitift tilbake!

Det er ikke dagelidagskost med en ny Star Wars-film. Det er 10 år siden Revenge of the Sith kom ut. Nå er kraften tilbake med The Force Awakens – og det er mer i vente!

At kraften er tilbake på både filmlerret, i Oslo og blant fansen verden over er det ingen tvil om. På premieredagens første visning på Colosseum i Oslo var det dog ingen celebre gjester (som er knyttet til filmen) å se på den røde løperen. Derimot var det linet opp med stormtroopers ved inngangen, forran en 1:1 modell-utgave av en Tie-fighter. Norge er altså et av de heldige landene som får en tidlig premiere av den syvende episode i Star Wars-sagaen – The Force Awakens. Faktisk får vi her i Norge se filmen før den for alvor slippes i USA den 18. desember.
Mange filmgjengere er håpefulle og forvetningsfulle til filmen. – Vi tok rett og slett en fridag fra jobben for å se filmen, forteller arbeidskollegaene Andrew og Torstein, som venter i spenning på at dørene skal åpne. Vi vet at J.J. Abrams kan lage gode filmer som holder på spenningen. Han har bevist at han kan få fansen i eksase med de smådrypp han har levert ut de siste månedene. Om filmer svarer til det traileren viser, har vi noe stort i vente! Og vi har fortsatt to episoder til som kommer om noen år.

less is more!

Fansen har ventet i over tre år siden filmen ble annonsert i oktober 2015. Det skjedde rett etter Disney kjøpte opp Lucasfilm. Hysteriet tok for alvor av etter Star Wars Celebration i Anaheim, USA i april tidligere i år, da bl.a. traileren ble vist med for første gang. Mange fans har vært skeptiske til Disney’s tilnærming til franchisen, men etter at det ble kjent at J.J. Abrams skulle regisere filmen ble det skapt et nytt håp! J.J. Abrams er en dedikert Star Wars-fan og filmskaper – han bruker autentiske virkemidler for at filmen skal føles mere ekte.

Det har igrunn vært lite konkrete nyheter som har lekket ut. Ett og annet bilde her og der, et par teasere og en trailer. Mange spekulasjoner har florert på nettet – takket være et sterkt, men genialt markedsføringsapparat rundt den nye Star Wars-filmen har fansen gått over styr. I alt for mange år har trenden vært å vise for mye i traileren, for å «selge» filmen best mulig. J.J. Abrams viser nå viser en ny trend – Less is more! Han vet hvordan han skal pirre fansen – Traileren viser akkurat nok til at fansen går bananas, men uten å avsløre for mye av filmen. Dette er åpenbart tiltenkt og noe av grunnen til den økende forventningen, helt uten at fansen vet hva de skal forvente. Det er suksessen rundt filmen. Så gjenstår det å se om den faktisk lever opp til originalen og gir det fansen vil ha.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s