Anmeldelse: Odd Nordstoga – No er tivoliet over

Det har vært en lang turne for Odd Nordstoga. Det siste stoppet var Sandvika og Musikkflekken. Etter en noe treg start tok det seg opp til å bli en riktig fin fest for alle som tok turen denne siste søndagskvelden i november.

Karakter: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar2s_halfstar3s_hel
Artist: Odd Nordstoga Sted: Musikkflekken, Sandvika Anmeldelse: Konsert Dato: 29.11.15 Foto: Universal Music – (CC)

Odd Nordstoga er en nasjonal skatt. Det er vanskelig å finne en artist som er mer «erkenorsk» enn han. Det mener jeg i positiv forstand. Han spiller trekkspill, synger på en form for norsk, kommer fra bak en rot i Vinje i Telemark og ellers lyser Odd Nordstoga av bygdenorge. Til min store overraskelse har han også en spesiell form for humor som han ikke er redd for å bruke under konserten sin. Det gjør at hele konseptet Odd Nordstoga er fantastisk.

Konserten begynte noe sløvt. Det tok litt tid før publikum ble vunnet over. Det var ikke dårlig stemning, men det tok ikke av tidlig. Det kan være to grunner til dette. Den ene kan være at Nordstoga ønsket en markant oppbygging av konserten med en tydelig topp på slutten. Den andre grunnen kan være at publikum og undertegnede ikke responderte like godt på det noe mer ukjente materialet, som stort sett kom i starten og mot midtveis av konserten. Jeg er ingen stor Nordstoga fan. Jeg trenger meg ikke frem for å få de beste plassene før hans konserter. Det kan derfor være at den første delen av konserten ikke traff meg like godt som den siste halvdelen. Du trengte å være mer fan for å finne godbitene der. Når det er sagt økte stemningen betraktelig underveis. Det som hadde vært en middels konsert med en Nordstoga med en noe rasp stemme vokste til å bli en strålende konsert den siste halvdelen.

Det første virkelige høydepunktet i konserten var gitar versus orgel soloen under Frk. Franzen. Den viste først og fremst at Nordstoga hadde med seg eminente musikere, med passende hårlengde. For en fremføring det var! Organisten og gitaristen var begge briljante. Det viste de til gangs i siste halvdel. Frk. Franzen var det viktigste punktet på programmet for min del da denne fremførelsen snudde rundt på stemningen. Festen tok av og svetten begynte å renne av artistene. Nå fikk også vi i salen en følelse av at de gav alt! Herfra og ut var det en stor konsert. Energinivået var høyt. Det var gøy å være tilstede på Musikkflekken sammen med de andre fremmøtte. Det virket fult. Fult hus for en bondesønn fra Vinje på en konsert holdt for småurbane bæringer.

Bruk for sine urgamle pedagogiske evner fikk Nordstoga også. De ble brukt under sangen Oppå himmelen hvor det ble lagt opp til allsang. Nordstoga sang først, mens vi repeterte. Det satt som et skudd. Taket løftet seg på Musikkflekken. Virkelig gøy var det under dette nummeret. Folk hadde det supert. Videre i konserten var stemningen høy. Energinivået fra scenen smittet over på publikum. Publikum fikk høre sine favoritter og det hele toppet seg med Diesel og bensin før konserten og turneen ble avsluttet på nydelig og smått symbolsk vis med No er tivoliet over.

Takk for konserten. Vi ser frem til neste møte!

Ps: Som oppvarming for Odd Nordstoga spilte Idum Nicoline. Dette var hennes første konsert på lang tid grunnet sykdom. Hun virket noe nervøs, men musikken kom likevel godt fram. Det er tydelig at hun er en god låtskriver og sanger. Dumt var det derimot at hun satt på scenen. Det fordi det ble umulig å se for oss som var fra midten og bakover i salen. Det at hun ikke ble sett fra de bakre radene kan også ha hatt noe med at ikke alle bakover i sale fulgte med like godt. Det var en del summing fra publikum under oppvarmingen. Mitt tips er: reis dere opp eller sitt høyere for musikken har dere stålkontroll på.

Husk å like/følge Rampelyset Nytt på Facebook og på Twitter!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: