Anmeldelse: James Bond – Spectre

James Bond er ikke kun en rekke med filmer, men det er også blitt til et begrep og en filmhistorisk primstav. Sam Mendes inviterer oss med inn i hans togvogn for en James Bond filmhistorisk rundreise.

Karakter: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_hel
Regissør: Sam Mendes
Skuespillere: Daniel Craig, Christopher Waltz, Léa Seydoux og Monica Bellucci

James Bond er muligens den mest kjente filmserien i historien. Det er derfor ikke rart at det skaper en del interesse når det endelig kommer en ny film. Vi i Rampelyset Nytt har sett den. Spectre. Det er den 24. filmen i rekka siden den første, «offisielle» James Bond filmer, kom ut i 1962. Det er en imponerende rekke. Spectre er Daniel Craig sin fjerde film som Ian Flemings fiksjonelle agent James Bond. Undertegnede var motstander av å ta inn Daniel Craig som James Bond. Han var for blond, for mye action helt og ikke like elegant som James Bond burde være. Craig har bevist at han er en strålende James Bond. En mye bedre enn vi kunne håpe på, dog fremdeles er han for blond. Fire filmer er kanskje nok for Craig som meg bekjent står uten fornyet kontrakt. Nytt blod ville nok ikke gjort noe, men når det er sagt er Spectre en god film med en god James Bond.

Alle James Bond filmer er bygd opp på akkurat samme måte. Anslaget i filmen er markant. Du som seer blir plassert rett inn i en opphetet situasjon. Det er ingen tid å miste virker det som. Spectre er intet unntak selv om det tar litt lengre tid enn normalt før spenningen tar av. Filmens start er likevel som alltid fartsfylt. Vi får også viktig informasjon som er viktig senere i filmen. Etter anslaget er det som alltid, i James Bond filmene, tid for en musikk-visuell drøm. Denne gangen ble jeg ikke spesielt imponert. Sangen og prestasjon til Sam Smith blir på sett og vis litt borte i den overdådige visuelle fremstillingen. Litt for spinkelt. Når det er sagt har undertegnede hørt sangen i etterkant og synes at sangen i seg selv ikke er dårlig, men den faller litt igjennom som James Bond materialet.

Spectre bruker ganske lang tid på å presentere personer og historien. Uten å skulle avslører for mye av historien, den er det best at dere oppdager selv, kan det nevnes at James Bond får en beskjed fra fortiden. Han får et oppdrag som gjør at han må kjempe på siden av 00-prosjektet. Han starter i Mexico City, er innom London og Roma på sin ferd for å få avslørt en gammel og ganske lyssky organisasjon, nemlig Spectre. Hvem er det som styrer Spectre og hva har dette med Bond å gjøre? Se filmen og du får vite det! Spectre har i løpet av filmen et par overdådige klimaks, men også noen få huller tids- og historiemessig. Det er ikke rart at Spectre er en av filmhistoriens dyreste filmer, en delt andreplass med sine 300 millioner dollar. Spectre ser fantastisk ut.

Hva er det som gjør James Bond filmer til James Bond? Det er det flere svar på. Mange vil mene at det er Bond sine sedvanlige vittige replikker, andre vil mene det er bilene, mens andre igjen vi sverge til at det er bond-pikene. La oss stoppe opp litt med bond-pikene. I Spectre er det Léa Seydoux og Monica Bellucci som har fått den ærefulle oppgaven. De gjør en grei jobb, men ingen av de to vil gå inn i historiebøkene som den mest minnerike bond-piken. Bellucci er riktig nok den eldste bond-piken gjennom historien, men det skal mer til for å vippe Vesper Lynd (Eva Green), Christmas Jones (Denise Richards) og Dink (Margaret Nolan) med flere av tronen.

Hva med M (Ralph Fiennes), Q (Ben Whishaw) og Miss Moneypenny (Naomie Harris)? De har alle tre en fremtredende rolle i Spectre, men mest tid vies M og Q. De gjør begge strålende figurer gjennom filmen. Uten at vi skal avsløres deres rolle i noen større grad. De teknologiske duppedittene i filmen er noe tonet ned. Bond bli kun utstyrt med en klokke, uten spesielt mange funksjoner, dog to viktige funksjoner har den. Omega klokka kan både vise tiden og alarmen fungerer utmerket. Bond «får» også en noe uferdig bil, en Aston Martin DB10 . Komisk i seg selv, men ikke nok til å ta med seg plassen som ikonisk slik flere andre bond-biler har blitt. DB5’n har også en liten gjesteopptreden.

Spectre gjør seg aldri bort. Jeg er også ganske sikker på at James Bond vil få nye fans med denne filmen. Den er tidvis spennende, fartsfylt og har nesten alt du kan forvente deg av en James Bond film. Det er utallige referanser til tidlige James Bond filmer, både på grunn av organisasjonen Spectre, men også i de mange scenene som for eksempel slåsscenen på toget som viser tilbake til en gammel scene fra From Russia with love. Spectre er også, på grunn av den Bond-historiske tilknyttingen, et særs godt film navn. Hvis du enda ikke har sett filmen på kino anbefaler vi i Rampelyset Nytt deg å ta turen. Hvis du fremdeles er i tvil kan du se traileren under.

Husk å like/følge Rampelyset Nytt på Facebook og på Twitter!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: