Tårevått og håpefullt

Filharmonien fortsetter med sin publikumsvennlige konsertserie «Kort og klassisk». Også denne gang er suksessen åpenbar.

Karakter: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_hel
Artist: OFO med Oslo Filharmoniske Kor Sted: Filharmonien Dato: 21.10.2015 Foto: Drew A. Kelley

Nok en gang er det fullstendig fullsatt for «Kort og Klassisk» hos Oslo Filharmonien, og det er godt forståelig. Her har vi det perfekte lavterskelstilbudet for de som liker god musikk men ikke helt fristes av de lengre og mer formelle tungvekterne. Iblant er det også godt å komme for en konsert som bare er avslappende og likevel passer inn i den moderne, hektiske timeplan. Men la dere ikke lure: det skortes likevel ikke på musikkvaliteten! Artistene er like gode som ellers, og repertoaret definitivt av det fullverdige kaliber. Stort sett er det ukas sentrale oppføring som spilles i en enkelt avdeling, men uten pause og sideverk. Resultatet er behagelig kort, men fremdeles meget, meget klassisk.

Denne gangen var det Wolfgang Amadeus Mozarts siste, myteomspunnede mesterverk, hans Requiem i d-moll, K. 626 som sto for tur. Solistene var sopran Eir Inderhaug, Mezzosopran Ingeborg Gillebo, Tenor Thorbjørn Gulbrandsøy og Bass Richard Burkhardt ved siden av et stort Oslo Filharmoniske Kor. Av verkets karakter havnet naturligvis koret i det største søkelyset, noe de også taklet til gangs.

For en kan ikke unngå å bli imponert over korets stadige fremgang. Omsider kan vi kanskje i Oslo få et kor orkesteret verdig. Balansen innad i koret favoriserer fremdeles damene, men tenorene var mer med nå enn tidligere. Bassrekka høres som vanlig, men glimtet til nå med overraskende presisjon i sine lengre løp, slik som i Kyrie. Det store antall sangere gjorde også sitt for fremførelsen; du har ikke riktig hørt Dies Irae før du har hørt det ‘live’ med over 80 presise sangere! Det kan ikke beskrives som annet enn mektig, og jeg skal innrømme at det gav meg frysninger nedover ryggen. Et utvilsomt høydepunkt. Andre siden av spekteret satt riktignok ikke like godt. Det er en større test for kor å synge svakt og følsomt, og toppkarakteren taptes nok her. Koret har fremdeles noe å hente i dynamikken og kontrastene deri. Dette merktes spesielt i Confutatis, der kontrastene gjerne skulle vært mer tydelige. Det var ikke ofte, men det var i slike pianissimo-partier det iblant ble litt ustemt i sopranrekka. Over det hele er jeg imponert over renheten koret har oppnådd, men savner litt større dynamisk register. Dette ble også merkbart i balansen med både orkester og solister. Det store antall sangere var fordelaktig for Dies Irae, men meget upraktisk i svakere partier der det forble for høyt volum.

Solistene på sin side leverte meget godkjente, om enn usensasjonelle, fremførelser. Deres Tuba Mirum og Recordare var aldeles utsøkte, der spesielt Tenor Thorbjørn Gulbrandsøy lot seg positivt bemerke. Bassrollen ble godt fylt av baryton Richard Burkhardt, men var naturligvis også den som led mest av overdøvende samklanger. Det er en sjeldenhet at det blir nok volum i de dypeste registre.

Orkesteret under dirigent Alexander Shelley gjorde alt rett i mine ører. Vi blir nok litt bortskjemt av å stadig høre et slikt kvalitetsorkester på hjemmebane, men dette er tross alt en god ting. Hver konsert gir nye utøvere muligheter til å skinne, og trombonist Terje Midtgård grep sannelig sin mulighet på Tuba Mirum. Det er sjelden en får høre så stabile og avrundede trombonetoner. Dirigent Shelley gjorde en god jobb med å håndtere både orkester og kor på en fremragende måte. Hans tolkning fremstår som intelligent og gjennomført, og lykkes i å gjøre Mozarts dødsmesse både gripende følsom og oppmuntrende håpefull. Energien tapte seg nok noe i både Benedictus og Agnus Dei, men var så absolutt tilbake i avslutningssatsen Communio for et verdig og mektig punktum.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s