All That Jazz

Yrende folkeliv, stekende sol, stor variasjon og enormt god stemning.

Karakter: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_hel
Toppfoto: Tommy Johansen (Kongsberg Jazzfestival Fotograf)
Arrangement: Kongsberg Jazzfestival Sted: Kongsberg Anmeldelse: Musikkfestival Dato: 02.07.15

Kongsberg Jazzfestival har år etter år samlet store grupper musikkinteresserte mennesker den 27. uken i året for å sette liv i jazz- og annen rytmisk musikk i nærheten av samme sjanger. I år var ingen unntak, og den 1.-4. juli ble den folkekjære festen arrangert for 51. gang.

Det er konstant konserter, filmer, leker o.l. arrangert fra morgen til kveld, og det blir dermed umulig å få med seg hele programmet. Dette gir også en gylden mulighet til å finne noe som passer enhvers smak til alle tider. Jazzfestivalen briljerer med å finne en variert line-up spredt over hele byen. Mindre kjente artister & band som gjerne tilfredsstiller spesielt interesserte, etterfulgt av større internasjonale artister som topper kvelden i Kirketorget.

En av de mer interessante musikerne vi fikk med oss på torsdagen var Ida Løvli Hidle. Ida mottok i fjor Kongsberg Jazzfestivals (i samarbeid med DNB) rekrutteringspris for hennes arbeid og lidenskap for trekkspill. Hun spilte en minikonsert for et pakkfullt rom på Galleri Låven. Med halvparten av folkemengden stående langs veggene på grunn av mangel på sitteplasser, og uten godt kjølingsanlegg, ble det litt over gjennomsnittlig varmt i rommet. Etter å ha spilt et stykke, brukte hun noen minutter til å forklare hva den forskjellige musikken skulle spille betyr for henne, og ga publikum mulighet til å danne mentale bilder knyttet til hvert av stykkene – dette var nok lurt ettersom mange ikke nødvendigvis er vant til å høre trekkspillkonsert med samtidsmusikk. Litt problematisk var det å få en fullverdig musikkopplevelse fordi det ikke var satt opp noe lydforsterkning. Det ble dermed litt for lett å bli distrahert av mennesker rundt tørke svetten av pannen, og prøve å finne en komfortabel stå-stilling. Til tross for dette klarte hun utmerket å engasjere de spesielt interesserte, og det lyste musikkentusiasme fra hele henne overfor egen musikk.

Den årlige jazzfestivalen setter preg på hele byen, og spesielt når været er på sitt beste blir gatene pakket med topp stemning rundt alle hjørner. Det er også satt opp boder langs de fleste veiene, med mat, klær, smykker osv. som også med på å skape feststemning for alle. Med knallvær og folkeglede er det herlig å kunne kombinere dette med musikk – og musikk var det på Kirketorget utover kvelden. Norwegian Blues Caravan spilte et energisk og folkenært sett på den kjente Tubaloon scenen midt på Kirketorget i den gamle delen av byen. Selv om konserten var langt fra utsolgt, så det ut til at det tilstedeværende publikum koste seg. De godt voksne medlemmene av bandet var lekne med de jevnaldrende tilskuerne, og rullerte flittig på vokalister. Det var mye gjentakelser og lite variasjon i låtene, og selv om dette ofte kan skape god stemning og allsangtendenser, opplevde vi det som litt for repeterende og forutsigbart.

Som sagt var det ikke mye mer enn halvfullt torsdag kveld på Kirketorget, også når hovedbandet/artisten fra New Orleans, Dr. John & the Night Trippers, spilte på hovedscenen i etterkant av Norwegian Blues Caravan. Til tross for ikke alt for stort oppmøte, var det Dr. John og bandet hans som utpekte seg mest (ut fra de bandene jeg fikk med meg) når det kom til godt samspill mellom band og artist. Preget av både hjemstedet New Orleans, men også New Orleans voodoo kulturen, var musikken særegen og interessant samtidig som den passet rett inn i jazz, rock og blues sjangeren.

Det jazzfestivalen klarer godt er å gi konserttilbud og opplevelser som dekker alles behov. Du finner alt fra litt små-sære indie-band, til mer «mainstream» jazzmusikk. I tillegg er hele byen lagt opp til at du kan ha en super musikk og sommer opplevelse uten å måtte betale for å være med på all moroa.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo