Sabelaktig fulltreffer, nesten!

Kaptein av alle kapteiner seiler om dagen på kinoens syv hav, men klarer «Kaptein Sabeltann og skatten fra Lama Rama» å overleve overføringen fra teater til lerret?

total: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_hel
Handling: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_helstar3s_helstar3s_hel teknisk: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_hel Musikk: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_helstar3s_hel Skuespill: star1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar1s_helstar3s_hel
FILM: kaptein sabeltann og skatten fra lama rama
REGI: John Andreas Andersen, Lisa Marie Gamlem
Skuespillere: Kyrre Haugen Sydness, Odd Magnus Williamson, Pia Tjelta, Tuva Novotny, Anders BAASmO Christiansen, Jon Øygaarden, Vinjar Pettersen, Fritjof Såheim

Foto: Filmweb

Det er ikke lenger siden enn i fjor at nyhetene om en ny norsk storfilm med Kaptein Sabeltann var i havn. Et knippe norske skuespillere har inntatt filmsett i bl.a. England, Marokko og Thailand og spilt inn selve filmen om Kaptein Sabeltann. Etter teatersuksessen(e) skapt av Terje Formoe, er filmatiseringen noe som absolutt er på sin plass. Med en slik kultursuksess og legende som går på tvers av generasjoner, er det mye som skal favnes om og klaffe hos publikum. Og det gjør Kaptein Sabeltann og skatten fra Rama Lama. Nesten!

lånt og røvet plot

Etter en tilsynelatende forgjeves jakt etter en skatt vender Kaptein Sabeltann skuffet hjemover til Abra Havn med skuta Den Sorte Dame, men skjebnen fører kapteinen til det legendariske kongeriket Rama Lama og Kong Rufus. Foreldreløse Pinky, som lenge har drømt om å være dekksgutt, sniker seg med og viser seg å være til større hjelp enn Kaptein Sabeltann og resten av mannskapet først hadde regnet med. Rama Lama er fyldt med latter, gåter og mystikk. Vil Kaptein Sabeltann finne skatten, og vil Pinky finne svaret på hvem som er faren hans?

Handlingen ‘Kaptein Sabeltann’ spiller på kjente strenger fra filmer i samme sjanger. Vi blir kjent med spedbarnet Pinky, som overlever et forlis som veldig ung og vokser opp med store drømmer om å bli dekksgutt og pirat på sjøen. Det er lett se at det er både lånt og røvet elementer fra en viss filmfranchise med «Pirates» og «Caribbean» i navnet. Parallellen mellom karakterene Pinky (Vinjar Pettersen) og Will Turner fra Pirates Of The Caribbean er ikke vanskelig å avdekke. Flere kjente klisjer fra pirat-verden driver filmen fremover med opptil flere artige referanser for oss nordmenn. Som en barnefilm fungerer dette utmerket. Det er mye latter og humor som passer for de små. Handlingen er enkel og lite komplisert, og dermed lett for de små å følge hvilke karakterer som er gode og slemme.

Trangt univers for de eldre

Uheldigvis så faller denne noe simple og overfladiske historien i fisk hos den eldre delen av publikumet. Uheldigvis, fordi voksne som bringer sine barn med til filmen, også kanskje selv har stiftet bekjentskap til legenden Sabeltann i oppveksten. Dette er og blir en film for kun barn, og på dette punktet utmerker filmen seg aldeles sabelaktig. Selvom ‘Sabeltann’ langt på vei er underholdende for de små, makter ikke teaterfenomenet helt å fylle dybden og mulighetene filmlerretet bringer. Jeg savner noen flere troverdige elementer, og da mener jeg ikke nødvendigvis mer realisme, men heller å bygge ut universet som springer ut fra legenden. Kyrre Haugen Sydnes gjør en god tolkning av kapteinen, og har autoriteten som Sabeltann trenger. Dynamikken mellom Langemann og Sabeltann er magisk. Langemann, i skikkelsen av Odd Magnus Williamson er solid og plettfri timing som bringer det humoristiske inn i handlingen. Det samme er Kong Rufus (Anders Baasmo Christiansen) og Prince Bidal (Jon Øygarden) som på hver sin måte fyller lerretet med magi og humor. Potensialet ligger til stede og jeg tror fenomenet Sabeltann godt kunne tålt å frigjøre seg enda mere fra elementene man kjenner så godt til og tilføre noe mer i filmmediet. Pixar er gode på å fange både voksne og barn i èn og samme fortelling, og oppnå noe tilsvarende med ‘Kaptein Sabeltann’ hadde hevet filmen. Regissørene John Andreas Andersen (Uno) og Lisa Marie Gamlen (Mormor og de åtte ungene, Kjøttsår) har altså sammen levert en norsk fulltreffer for barn og vi håper inderlig at det kommer flere filmer. Det blir absolutt spennende å se hvor Sabeltann tar oss, både som karakter og fenomen.

Husk å like/følge Rampelyset Nytt på Facebook og på Twitter!

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s