Helt useriøst! Helt fantastisk!

Et noe mere overfladisk og genial opptredeb skal man lete lenge etter i Norge. Brødrene og radarparet Ylvis er ett av headlinerne under årets Elvefestival og gjør et show uten like.

toppfoto: Lars chr. gamborg
galleri: «ylvis, elvefestivalen 2014, drammen»

star1s_hel star1s_hel star1s_hel star1s_hel star1s_hel  


Publikummet er i eksase i det lerretet starter nedtelling til «The Expensive Jacket tour» med Ylvis, den 24. august på Elvefestivalen i Drammen. Turneen nærmer seg slutten for brødrene og dette blir nærmest bare opptakten til sitt nye liveshow «I kveld med Ylvis» som sendes på TVNorge senere i høst. Telleren når null og publikummet kan nærmest ikke bli mere klar. Med brask og bram løper Ylvis, aka Vegard og Bård, inn på scenen og åpner showet i nettopp, skinjakke. Lyden er høyere enn den er fengene, men det stopper ikke den kvinnelige delen av publikummet å øke ekstasenivået et par hakk. Publikummet lever og hele Strømsø torg beveger seg med eller for seg selv. Den lettbeinte og lavmåle humoren til Ylvis kjenner vi igjen, men det er noe genialt over måten det presenteres på. Enten hater du eller elsker du Ylvis. Her i Drammen er det ikke tvil.

Den røde tråd i smeltedigelen

Numrene løper av gårde nærmest uten noe form for sammenheng – den rød tråd igjennom showet er nærmest borte. De er enkelstående og i den settingen vi kjenner Ylvis, så fungerer dette helt fortreffelig. Galskapen til Ylvis er vi allerede vandt til, så på dette punktet er det ingen «overraskelse». Det er jo Ylvis’ sitt varemerke å nettopp være seg selv igjennom deres form for humor – fullstendig selvsikre, og samtidig nærmest totalt avslappet på scenen. Variasjonen av genrene og innhold er stor, med ulike musikkgenre, tøysetekster, skuespill og kromspring fra ende til annen. Teksting av sanger over sceneriggen er en liten detalj, men likevell sprø og artig påfunn. Her er det enkel og banal humor i høygir.

Et av høydepunktene er duetfremførelsen «Pie Jesu» av begge to, som ikke overraskene starter rolig og høytidlig. Men underveis tar sangen en ny venning, hvor de trer ut av sin rolle og nærmest krangler på scenen, som igjen går over i slow motion skuespill. Dette arter seg til en morbid maktkamp med både motorsag og slagvåpen av ulike slag. «Blodet» renner og latteren rår. Igjen skifter vi genre og tema og går over til en parody av Josh Groban med Bård som trekker opp en tilfeldig publikummer på scenen. Overreskalsen kommer når de trekker et vannvittig rigg av tåkelur på scenen, som akkompagnerer til «You raise me up» på refrenget.

genial grenseløs kultur-aping

Sangene er morsomme, men det er nå ikke alle som fenger like bra. Noe mer urolig stemning var det under techno-sangen Tissemann, med en viss likhet til «The Robots» med Kraftwerk. Selvom jeg tror publikummet fant innslaget artig, er det jo altid noe med dette type innholdet som føles feilplassert. Kanskje er det fordi det ikke overrasker? I 2014 tror jeg vi er så vandt til å se komikere drive fjas med kjønnsorganer at det nærmest blir overkill og kjedelig. For provosert blir vi jo ikke. Det blir bare en påminnelse om hvor kleint det en gang var.
Bedre respons får de heller med lettbeinte og fengene sanger som Janym (Жаным), Stonehenge og Massachussets. Spørsmålet melder seg om Ylvis på noen måte har tråkket i kultursalaten og driver ap med andre kulturers bekostning? Men med sangene i bakhodet reiser det seg noen interessante spørsmål. Hvorfor reagerer man ikke på sanger som Massachusset og Stonghenge? Mens sangen som Janym, får kulturnakkehårene til å reise seg? Etter min mening føler jeg Ylvis er så banal og samtidig så ekstremt at det ikke kan regnes som seriøs aping. Kanskje det er nettopp dette som gjør Ylvis så genialt at det appellerer til så mange nivår hos folk?

Men hva er vel en heftig konsert uten at Ylvis avslutter med årets norske hit og internasjonale anerkjente sangen The Fox (What does the Fox say)? Fulldresset i revekostyme. Publikummet danser med og får akkurat det de kom for.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s